Dalarnas Pärlor Vintertouring 11 – 14 januari 2024 (INSTÄLLD)
Vintertouring när den är som bäst paketerad i en lite kortare variant. Vi kör tre dagar på härliga vintervägar i Dalarna. Vi övernattar i uppvärmda stugor och med tillgång till servicebyggnad. Vi siktar på en härlig gemenskap men har givetvis stort fokus på härlig vintertouring på fina dalavägar. Vi håller oss på det mindre vägnätet och färdas i lugn takt och med många stopp. Den perfekta resan om du vill prova på hur det är att köra vintertouring. Dagarna är korta vid den här tiden och vi nyttjar de ljusa timmarna, men viss körning i mörker får vi räkna med. Många skulle nog säga att det är vansinne och ren idioti att utsätta sig så för vädrets makter och körning med MC på underlag som passar bäst för skridskor och skidor. Har man inte testat så kan jag också förstå den synen men har man som jag tagit steget och provat ja då är man fast och säsongen för MC körning den tar aldrig slut. Varför ska jag utsätta mig för kyla och frysa säger någon annan! Jag svarar att själv är jag en riktig fryslort men jag fryser i stort sett aldrig på vintertouring. Det finns både kläder och utrustning som klarar det mesta idag och kan du köra snöskoter så borde det också gå bra att köra MC. Så länge resan pågår är målet nått – MC-touring när den är som bäst även på snö och is!
Vinterkörning
Vad är det då som gäller vid vinterkörning och en sådan här resa? Vi kommer att färdas på vägar med underlag av både is, snö och ren asfalt det innebär att jag får kompromissa med däck och dubb. Det kan vara svårt att köra med långdubb (typ endurodubb 4 - 8 mm) då det är svårt att veta om det finns is- och snöunderlag hela tiden. Den bästa kompromissen är däck med bildubb (max 2 mm utstick) kompletterat med skidor eller sidvagn. Med en sådan utrustning är jag redo för fina dagar på alla underlag men också om det skulle bli besvärligt med mycket snö eller rejält spårigt underlag. Vi kommer att så långt det är möjligt välja de små vägarna, ofta länsvägar med tresiffrigt nummer, men vi kommer inte att kunna undvika en del sträckor i riksvägnätet, så det gäller att vara förberedd för alla underlag. Vädret kan också göra att vi måste planera om och ta omvägar för att nå dit vi ska och då kan vi även behöva nyttja riks- och Europavägnätet
Resebeskrivning
Dag 1: Vi samlas torsdagen den 11 januari på Tallbacken i Gagnef.
Dag 2: Vi startar klockan 9 på fredag morgon och kör då en första sträcka upp genom skogarna i Dalarna till Malung. Vi tar det lugnt och känner på grejerna.
Dag 3: Vi fortsätter upp mot Sälen och sedan vidare mot Älvdalen där vi har vår andra övernattning.
Dag 4: På söndagen styr vi sedan kosan hemåt igen mot Gagnef och var helst vi har våra bopålar. För den som behöver en övernattning till i Gagnef så är det givetvis också möjligt för 375 kronor. Vi försöker hålla dagsrutterna mellan 15 - 25 mil, men vi får eventuellt räkna med vissa omvägar om väder och väglag kräver detta. Vi kör aldrig längre körpass än 45 – 60 minuter innan vi tar en paus. Vid riktigt kallt väder kan passen bli kortare än så.
Boende
Vi bor på vandrarhem och stugor. Standarden är enkel men trivsam och kan variera mellan de olika boendena.
Mat
Vi tillreder frukost tillsammans vilket även ingår i resans pris. Middag käkar vi antingen ute på byn eller så tillreder vi något tillsammans. Vi äter normalt frukost runt 8.00(07.30) och middagen när det passar kopplat till framkomst. Lunch äter vi efter vägen och det kan bli antingen egenhändig grillning/kokning eller på någon restaurang efter vägen (ingår inte i priset). Se också till att du alltid har vatten/dryck lätt tillgängligt i packningen. Det är också nödvändigt att alltid ha en extra nödlunch (smörgås, Risifrutti, frukt eller liknande) med i bagaget ifall vi hamnar så att det inte finns något bättre alternativ
Handlingar som ska med
För person Vid utlandsresa ska du ha med ditt pass även om det inte är nödvändigt i alla länder. Du ska också ha med ditt EU-kort (det europeiska sjukförsäkringskortet som beställs hos Försäkringskassan). Om du är förare måste du ha med dig giltigt förarbevis/körkort för fordonet som du kör på resan.
För fordon
Du måste ha med registreringsbeviset för aktuellt fordon (den blå delen som fås från Transportstyrelsen). Saknas detta så kan det bli körförbud om man stoppas i många länder i Europa och EES. Försäkringsbevis för fordonet.
Krav på fordonet
Aktuellt fordon för resan ska vara servat och utrustat för den typ av resa som är aktuell. Tänk speciellt på att däckens slitmån ska klara den sträcka som är aktuell, helst med marginal. Fordonet ska också vara besiktigat, registrerat för trafik och försäkrat för de länder där resan genomförs.
Försäkringar
Ronnegard Adventure AB har företagsförsäkring för all sin verksamhet vilket då också gäller arrangemang och resor men du som resenärer måste se till att du själv har en personlig reseförsäkring som också gäller för resa utomlands, om så är aktuellt. Normalt har du en reseförsäkring genom din hemförsäkring.
Särskilda resevillkor för resan
För resegaranti, allmänna resevillkor och information runt paketreselagen se Bokningssidan!
Anmälningsavgiften faktureras vid anmälan och räknas då också som bekräftelse av bokning. Slutbetalning av resan sker tidigast 40 dagar före avresa.
På grund av väder och vind kan rutten och upplägget behöva justeras, både före och under resan. Det kan även innebära att vi kommer hem en dag senare än planerat. Om förändringen påverkar priset mer än 10%, uppåt eller nedåt, så kommer en kostnadsjustering att hanteras.
Övrigt att tänka på
Varje deltagare ska ha med sänglinne/reselakan och en handduk, tallrik, bestick samt en termos som fylls med hett vatten varje morgon före avfärd (vattenkokare finns oftast på boendet).
MC För vinterkörning
Din MC ska vara utrustad med dubbdäck (helst bildubb max 2 mm). Lämpligen kompletteras kort dubb(bildubb) med skidor alternativt sidvagn som gör det enklare att ta sig fram i fall det skulle komma mycket snö eller det är riktigt spårigt. Med lång dubb (typ endurodubb) kan det bli besvärligt om det blir långa sträckor med bar asfalt men vi försöker så långt det är möjligt att minimera sådana vägval. Erfarenhet från tidigare resor ger att det brukar finnas åtminstone is och snösträngar att hålla sig till om asfalten börjar krypa fram. På vägar med grusunderlag har vi sällan sett barmark. Har du sidvagn funkar det bäst med kort dubb men även här kan det gå bra med lång dubb om underlaget tillåter. För den som så önskar kan vi hjälpa till både med däck val och dubbning om du är ute i god tid före resan. Vi från mctouring.se kommer att ha med förstaförband, enklare resemedicin, verktyg, däcklagning, slang, pump, extra bilbatteri, snökedjor, bogserlina och lite andra nyttiga saker ifall något går sönder eller helt enkelt inte vill starta. Vi kommer också senare att presentera mer information runt både personlig utrustning och lösningar för din MC för att få ut det bästa möjliga av resan.
Guide
Hans Rönnegård, Gagnef
Så länge resan pågår är målet nått!
Frågor eller andra funderingar
Kontakta Hans Rönnegård på e-postadressen hans@mctouring.se, mobiltelefon 072 - 2046200
Arrangör
mctouring.se / Ronnegard Adventure AB, mctouring.se med adress: Tallbacksvägen 19 78530 Gagnef / Orgnr: 556998 – 342
Intressanta länkar
Inför resa, generella tips!
Här kan du läsa mer om MC körning på vintern!
Här kan du läs mer om dubbdäck och skidor!
Hitta till Rönnegård Bädd & Frukost, Gagnef!
Bildalbum från olika resor med mctouring.se
Här kan du se fler filmer med mctouring.se
Resan Till Krystall - Vinterkörning när den är som bäst!
Ruttbeskrivning
Rutten kommer att delges senare i närmare anslutning till resans genomförande då det inte helt är fastlagd vilken exakt väg och var det blir bäst med övernattningar. Det finns en grov beskrivning av den tänkta rutten i ”Resebeskrivningen” i texten ovan.
Priset för resan är 3200 kronor inklusive alla skatter, resegaranti och anmälningsavgift på 500 kronor/person. Beräknat antal platser på resan är 6 - 8.
I priset för resan ingår
Boende i två till fyrbäddsrum typ vandrarhem eller stuga, tre frukostar samt fika förmiddag och eftermiddag vid dagsturerna kaffe, te och nått tilltugg samt all guidning. Frukost vi själva i ordning gemensamt (guiden fixar inköp). Övriga luncher och middagar ordnar vi också vanligtvis tillsammans men här kan det då tillkomma vissa gemensamma kostnader som vi gör upp om på resan.